فصل انتظار شهرستان کردکوی icon
چهارمین سالگرد شهادت عماد مغنیه - فصل انتظار شهرستان کردکوی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه جامه دانش بپوشد، عیبش از مردم نهان ماند [امام علی علیه السلام]

چهارمین سالگرد شهادت عماد مغنیه»
یکشنبه 90 بهمن 23 ساعت 8:32 عصر

سال های سال بود که تمام فکر و ذکر بخشی از سیا، موساد، اف بی ای و تمامی دم و دستگاه جاسوسی و تروریستی آمریکا و اسراییل، معطل شناسایی و حذف یکی از مبارزین لبنانی بودند که در ادبیات انها به "ابر تروریست و مرد سایه" شهرت داشت.
هرچند نام "حاج عماد مغنیه" در لیست افراد تحت تعقیب اف بی آی در جای دوم و بعد از بن لادن قرار داشت اما چه کسی بود که نداند امثال بن لادن کشک بودند و امریکا در عطش حذف "عماد" می سوخت.

در همان سالها بسیاری از افراد حتی نزدیک به حزب الله عماد مغنیه را شخصیتی خیالی می دانستند که وقتی حزب الله نخواهد مسئولیت کاری را رسما نپذیرد، آن را به گردن فرد مجعولی به نام عماد مغنیه می اندازد.

الان را نگاه نکنید که هر کودکی در ایران و لبنان هم عماد را می شناسد هم عکسش را دارد و هم می داند که او که بوده و چه کرده.
 آن روزها حتی رزمندگان حزب الله هم نمی دانستند "حاج رضوان"ی که در مقاطع مختلف می دیدند و حتی به آنها آموزش می داده همین حاج عمادی است که دم و دستگاه عریض و طویل جاسوسی استکبار برای گرفتنش خواب را بر خود حرام کرده اند.



برای نمونه به اطلاعیه مهم پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) که بیش از سه دهه قبل منتشر شد، توجه کنید:

 

عماد مغنیه

 

تحت تعقیب
عماد فائز مغنیه
تا 5 میلیون دلار پاداش
تاریخ تولد: سال 1962
محل تولد: لبنان
بلندی قامت: 5 پا و 7 اینچ
وزن: نامعلوم
جثه: نامعلوم
رنگ مو: خرمائی
رنگ چشمان: نامعلوم
رنگ چهره: نامعلوم
جنسیت: مذکر
ملیت: لبنانی
شغل: نامعلوم
زبان: نامعلوم
علائم مشخصه: ندارد
اسم مستعار: حاج
وضعیت: متواری

گفته میشود که مغنیه رئیس تشکیلات امنیتی سازمان تروریستی حزب الله لبنان است و تصور میرود که در لبنان به سر میبرد.
وی به اتهام توطئه برای سرقت هواپیما، گروگانگیری، راهزنی هوائی منجر به قتل، دخالت در کار خدمه هواپیما، قرار دادن وسیله منفجره درون هواپیما، همراه داشتن مواد منفجره در داخل هواپیما و حمله به مسافران و کارکنان هواپیما، راهزنی هوائی منجر به آدمکشی، راهزنی هوائی، گروگانگیری، مداخله در کار کارکنان پرواز و قرار دادن مواد منفجره درون هواپیما، قرار دادن وسائل انفجاری درون هواپیما، حمله در داخل هواپیما به قصد ربودن آن بوسیله اسلحه خطرناک که منجر به جراحات شدید شده و معاونت و همدستی در جرم تحت تعیقب قرار دارد.

برای "عماد فائز مغنیه" به خاطر نقشش در طرح نقشه و مشارکت در ربودن یک هواپیمای تجاری در تاریخ 14 ژوئن 1985 که به حمله به مسافران و خدمه گوناگون هواپیما و کشته شدن یک شهروند آمریکا منجر شد، کیفرخواست صادر شده است. 

 

عماد مغنیه و سید حسن نصرالله

 

***اما حاج عماد که بود؟

خانواده مغنیه در روستای "طیردبا" از توابع منطقه صور جنوبی ساکن بودند و عماد در تاریخ 12 ژوئیه 1962م. بود که در منطقه النبعه الشرقیه دیده به دنیا آمد.
او فرزند آیت الله حاج جواد مغنیه از علمای برجسته لبنان بود که در طول حیاتش فعالیت سیاسی نداشت اما مادرش در حوزه فعالیت های اسلامی به ویژه بانوان، شخصی فعال بود.
در همان سالهای کودکی عماد بود که خانواده اش از "صور" به "ضاحیه جنوبی بیروت" نقل مکان کردند و در این منطقه بود که شهید مغنیه، تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود را گذراند و پس از آن در جوانی، وارد دانشگاه آمریکایی بیروت (AUB) شد.
عماد در اوایل دهه هشتاد میلادی به "نیروی 17" شاخه نظامی جنبش آزادی‌بخش فلسطین پیوست که نیرویی ویژه بود که برای حفاظت از مبارزانی مانند ابوعمار، ابوجهاد و ابوایاد تشکیل شده بود.

او از همان زمان، در عملیات انتقال سلاح از جنبش آزادی‌بخش فلسطین برای مقاومت اسلامی لبنان که در حزب‌الله و جنبش امل نمود دارد، نقش اساسی داشت اما در پی اشغال لبنان در سال 1982 میلادی از سوی رژیم صهیونیستی، مبارزان جنبش آزادی‌بخش فلسطین مجبور به ترک لبنان شدند.
محاصره بیروت، سه ماه به طول انجامید و با خروج مبارزان فلسطینی و سازمان آزادی‌بخش از لبنان، عماد مغنیه نیز به صفوف رزمندگان افواج مقاومت اسلامی (جنبش امل) پیوست که از سوی امام موسی صدر و شهید مصطفی چمران تأسیس شده بود اما شهید مغنیه در ادامه و همزمان با انتقال سید حسن نصرالله از امل، به حزب تازه ‌تأسیس "حزب‌الله" پیوست.
حاج رضوان پس از اجرای موفقیت‌آمیز چند عملیات‌ به عنوان فرمانده گارد حفاظت مقامات بلندپایه حزب‌الله منصوب شد و پس از آن به عنوان مسؤول عملیات ویژه حزب‌الله انتخاب گردید.
رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شده است عملیات ربودن دو تن از نظامیان اسرائیلی در تابستان دو سال پیش که به آغاز جنگ این رژیم علیه لبنان انجامید، از سوی عماد مغنیه هدایت شده است.
روزنامه انگلیسی "ساندی‌تلگراف" درباره شهید مغنیه نوشت: او یک انقلابی مجاهد است که با امام خمینی(ره) بیعت کرده که در راه انقلاب اسلامی از جان خویشتن نیز بگذرد. تصاویری که تا کنون از «مغنیه» منتشر شده است بسیار اندک است به‌گونه‌ای که پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) مدعی شد وی دو بار اقدام به جراحی پلاستیک بر روی صورت خود کرده است تا شناسایی نشود.
حاج عماد که به دوری از رسانه‌ها شهرت داشت به "مرد سایه" در مقاومت اسلامی شهرت داشت و بسیاری او را مغز متفکر حزب‌الله قلمداد می‌کردند.

 

 

عماد مغنیه

 

"عماد مغنیه" حدود بیست سال از سوی حداقل 42 سازمان امنیتی جهان تحت تعقیب قرار داشت و جامعه اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی او را به اجرای عملیات های مختلف ضد صهیونیستی متهم می کردند و او را با نام ها و کنیه های مختلفی می شناسند. سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله به ایشان "حاج عماد" می گفت، صهیونیست ها او را "بن لادن شیعی" و آمریکایی ها مغنیه را "بزرگ ترین قاتل" می خواندند.
آمریکایی ها بر این باورند که مغنیه قبل از حادثه یازده سپتامبر 2001م. بیش از هر فرد دیگری آمریکایی ها را کشته است.
یکی از برادران عماد به نام "جهاد" در سال 1985م. یعنی در جریان تلاش رژیم صهیونیستی برای ترور شیخ فضل الله به شهادت رسید. طولی نکشید که "فواد" برادر دیگر مغنیه نیز در بمب گذاری اشغالگران شهید شد اما هدف اصلی این عملیات تروریستی شخص عماد بود.
در پایگاه اطلاع رسانی سازمان سیا در باره "حاج عماد" نوشته بود: "دو دهه است که عماد مغنیه سر نخ عملیات های ضدغربی شیعی را در دست دارد. میدان فعالیت این مرد تمامی جهان است. پیش از بن لادن هیچکس به اندازه مغنیه عملیات تروریستی علیه هدفهای غربی انجام نداده است. وی در عملیات انتحاری (استشهادی) علیه سفارت آمریکا در لبنان در سال 1983 (با کشته شدن 63 آمریکایی) عملیات انتحاری (استشهادی) علیه مقر مرکزی تفنگداران آمریکایی "مارینز" در بیروت (با 241 کشته)، حمله به ستاد نظامی اسرائیل در لبنان و سفارت اسرائیل در آرژانتین در سال 1992 و انفجار در مرکز همیاری یهود در بوئنوس آیرس در سال 1994 نقش رهبر عملیات را داشته است."

آنها معتقدند که انفجار مقر چتربازان فرانسوی در منطقه بقاع (با 58 کشته) که همزمان با انفجار مارینز صورت گرفت، از عملیات های تحت فرماندهی عماد بود و همین مسئله باعث شد آمریکا و فرانسه وی را در راس افراد تحت تقیب قرار دهند.
بار دیگر به اطلاعیه پلیس فدرال آمریکا بر می گردیم؛ این هواپیما ربایی که در این اعلامیه آمده، برای آمریکایی ها بسیار سنگین تمام شد چون مجبور شدند سرنشینان هواپیما را با 700 زندانی لبنانی که اسیر دست اسراییلی ها بودن مبادله کنند و این بزرگترین مبادله اسرا بین لبنانیها و اسراییلی ها تا آن زمان بود و در همین عملیات بود که یکی از تفنگداران آمریکایی(مارینز) هم کشته شد.
مدتی قبل از شهادت عماد رابرت بایر (نویسنده و مامور ارشد عملیاتی ‎سازمان سیا) به فاکس نیوز گفته بود: "بخش تروریستی حزب الله را نصرالله ‏اداره نمی کند و این بخش در اختیار عماد‎ ‎مغنیه است. وی دومین فرد در این سازمان به شمار ‏می رود‎‎. وی زمانی که‎ ‎در دهه سوم زندگی خود قرار داشت حملات ‏خود را آغاز کرد. اما رابطه مغنیه و القاعده‎ ‎نزدیک نیست...


القاعده و مغنیه نمی توانند با‎ ‎یکدیگر کار کنند، چون اهداف متفاوتی دارند. مغنیه به ‏ایرانی ها وفادار است و با‎ ‎نصرالله کار‎ ‎می کند، اما با نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ایران هم ‏همکاری دارد..."

هفته نامه آمریکایی نیوزویک هم در یکی از شماره های خودش نوشته بود: "کاخ سفید احتمال بازگشت عماد مغنیه به صفوف عملیاتی حزب الله لبنان را درصورت حمله به ایران محتمل می داند."
این هفته نامه با تیتر "هراس آمریکاییها از بازگشت یک ابرتروریست" نوشت: "قبل از اسامه بن لادن، نام عماد مغنیه، تروریست وابسته به حزب الله لبنان در صدر لیست تروریست هایی بود که آمریکاییها از او می ترسیدند و به عنوان خطرناکترین تروریست جهان از او حساب می بردند، اما هم اکنون آمریکاییها از آن هراس دارند که این «ابرتروریست» باز گردد."
نیوزویک ادامه می دهد: "یکی از عوامل سیا که به تازگی بازنشسته شده است درباره این موضوع گفت: شکی نیست که در صورت رویارویی آمریکا با ایران، حزب الله از مغنیه استفاده خواهد کرد. مغنیه این روزها درطراحی برنامه های عملیاتی حزب الله فعالیت می کند و به عنوان تهدیدی جدی تلقی می شود."

این هفته نامه آمریکایی از قول یک مقام ایران هم مدعی شد که " توجه آمریکایی ها به مغنیه نشان دهنده بی اطلاعاتی و سردرگمی آن ها درباره مسائل درونی حزب الله است. مغنیه بیش از یک دهه است که هیچ عملیاتی نداشته و حزب الله فرماندهی جدیدی را برای امور عملیاتی به کار گرفته است که آمریکایی ها چیزی درباره آن نمی دانند و من هم در این باره چیزی نخواهم گفت!"



***نحوه شهادت چهارشنبه 24/11/1386- منطقه کفرسوسه، دمشق


در مرکز فرهنگی ایران در منطقه کفرسوسه دمشق که یک منطقه کاملا امنیتی است، جمع بودیم. در آن جمع تنها من بودم که عماد رو می شناختم. بقیه افراد او رو فقط با نام «حاج رضوان» می‌شناختند، یعنی در کل، بچه های حزب الله هر کس که حاجی رو می‌شناخت با نام حاج رضوان بود و افراد خیلی کمی می‌دانستند که حاج رضوان همان عماد مغنیه است.
بعد از اینکه جلسه آن شب تمام شد، عماد خداحافظی کرد و تنها رفت. دقایقی بعد صدای انفجاری به گوش رسید. به سرعت دویدیم بیرون تا ببینیم چه اتفاقی افتاده. بلافاصله با دیدن جنازه غرق در خون عماد متوجه جریان شده و موضوع را به اطلاع مقامات عالیرتبه حزب‌الله در بیروت رساندم.
دستور داده شد تا پیکر عماد را سریعا و بدون اینکه کسی جنازه را ببیند از محل خارج کرده و به بیروت منتقل کنیم. همین کار را کردیم و فقط یکی از نگهبانان محلی که آنجا بود توانست برای لحظه‌ای جنازه عماد را ببیند.


شهادت عماد مغنیه



تازه بعد از اینکه پیکر به بیروت رسید (فاصله دمشق تا بیروت در حدود یک ساعت است) ماموران امنیتی سوریه به محل رسیدند.
بشار اسد، رییس جمهور سوریه پس از اینکه از موضوع مطلع شد، به صورت تلفنی با سید حسن تماس گرفته و خواستار این می‌شود تا شهادت حاج عماد مخفی مانده و اعلام نشود ولی جواب سید حسن جالب بود.
دبیرکل حزب‌الله به رییس جمهور سوریه می‌گوید: «این در کار قاموس ما جایی ندارد و ما شهادت افراد خود را هرکس هم که باشد با افتخار اعلام می‌کنیم.»
(به نقل از یکی از رزمندگان حزب‌الله)
***
پس از آن بود که خبر کوتاهی در جهان پیچید و غبار از چهره ناشناخته یکی از بزرگترین فرزندان خمینی کبیر و ابرمرد عرصه جهاد و مقاومت، پاک شد: «عماد فائز مغنیه فرمانده شاخه نظامی حزب‌الله لبنان در دمشق ترور شد و طی آن مردی به شهادت رسید که تعقیب کنندگان خود را برای مدت طولانی به بازی گرفت و این در حالی بود که آنان بجز چند عکس محو و رنگ پریده، چیزی از او در اختیار نداشتند...»
 بدون شک عماد مغنیه را باید یک نمونه کامل یک فرد امنیتی با تمام شاخصه های آن دانست.

عماد در طول سالهای متمادی به هرکجا که خواست رفت (ایران، سوریه، فرانسه و ...) و هر کاری که خواست کرد و هرکس را که خواست دید اما هیچ کس او را نشناخت.
عماد مغنیه در مقاطعی به بحث آموزش نیروهای حزب الله پرداخت ولی تازه پس از شهادتش بود که همه پی به هویت واقعی "حاج رضوان" بردند.
عماد در طول سالهای اخیر علی رغم سختی های طاقت فرسا و محاصره شدید خط مقاومت از سوی امریکا و اسراییل و هم پیمانان آنها توانست انبارهای حزب الله را پراز موشک کند و هنوز هم کسی نمی داند که چطور؟
با همین سختی ها بود که توانست یکی از برگهای زرین تاریخ مقاومت را در نبرد 33روزه با رژیم صهیونیستی رقم بزند و وقتی به شهادت رسید همه او را شناختند و دیدند که امنیتی ترین فرد حزب الله لبنان چطور در میان مردم زندگی عادی داشت اما چشمان نامحرم از دیدن او محروم بودند...
اگرچه سیستم اطلاعاتی و امنیتی موساد توانست شخص عماد را به ظاهر از بین ببرد و چند صباحی را در آرامش کاذب ناشی از آن بگذراند اما بدون شک این آرامش طولانی نخواهد بود و خود آنها نیک می دانند که دست انتقام الهی تقاص این خون را خواهد گرفت و شاید به همین دلیل است که هنوز هم شهرهای رژیم صهیونیستی بخصوص در این روزها که سالگرد شهادت اسطوره مقاومت است، از نام او در وحشت اند ومجبور خواهند بود شبها را تحت تدابیر شدید امنیتی در سراسر سرزمین های اشغالی به صبح برسانند.

به هر حال شهادت این "ابرمجاهد" جهان اسلام نیز همچون دیگر فرماندهان شهید مقاومت اسلامی، سرمنشاء تحولات و حوادث بزرگی خواهد بود که به گفته سید حسن نصرالله سرنوشت منطقه را عوض خواهد کرد و این را می توان در یک جمله دبیر کل حزب الله لبنان دید که گفت: یا حاج عماد! اقسم بالله ان دمک لن یذهب هدرا...

تشییع عماد مغنیه

عماد مغنیه