فصل انتظار شهرستان کردکوی icon
مقدمه آزادی - فصل انتظار شهرستان کردکوی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اى پسر آدم اندوه روز نیامده‏ات را بر روز آمده‏ات میفزا که اگر فردا از عمر تو ماند ، خدا روزى تو را در آن رساند . [نهج البلاغه]

مقدمه آزادی»
یکشنبه 91 فروردین 13 ساعت 1:30 عصر

بسم الله الرحمن الرحیم

[تصویر:  1296489152995116]

معنی ((آزادی))
حال میبنیم معنی آزادی چسیت؟ آزادی و آزادگی میگویند یعنی چه؟
آزادی یکی از لوازم حیات و تکامل است،یعنی یکی از نیازمندی های موجود زنده آزادی است.فرقی نمی کند که موجود زنده از نوع گیاه باشد یا از نوع حیوان ،یا از نوع انسان،به هر حال نیازمند آزادی است،منتها آزای گیاه متناسب با ساختمان آن است،آزادی حیوانی طور دیگری است و انسان به آزادی به آزادی های دیگر ماورای آزادی های گیاه و حیوان نیاز دارد .
هر موجود زنده خاصیتش این است که رشد می کند .تکامل پیدا کند و متوقف نیست.سر جای خودش نا ایستاده است.جمادات که رشد و تکامل ندارند .نیازمند به آزادی هم نیستند.اصلا آزادی بر جمادات مفهوم ندارد ،ولی گیاه باید آزاد باشد.
موجودات زنده برای رشد و تکامل به سه چیز احتیاج دارند 1.تربیت 2.امنیت3.آزادی


تربیت عبارت از یک سلسله عوامل که موجودات زنده برای رشدشان بهآنها احتیاج دارند
مثلا یک گیاه برای رشد و نموش به آب به خاک احتیاج دارد،به نور و حرارت احتیاج دارد.
یک حیوان به غذا احتیاج دارد و یک انسان تمام احتیاجات گیا ه وحیوان رادارد به علاوه یک سلسله احتیاجات انسانی که همه آنها در کلمه «تعلیم و تربیت » جمع است .
این عوامل ،به منزله غذاهایی است که باید به یک موجود زنده برسد ،تا او روشد کند
باور نکنید که موجود زنده بدون غذا زنده بماند
دومین چیزی که موجود زنده به آن احتیاج دارد ،امنیت است.
حال امنیت چیست ؟یعنی مو جود زنده چیزی در اختیار دارد :حیات دارد:لوازم و وسایل حیات راهم دارد :باید امنیت داشته باشد تا آنچه دارد از ائ نگیرد :یعنی از ناحیهیک دشمن خاو یک قوه خارجی ،آ«چه دارد از او سلب نشود.
انسان را در نظر می گیریم،انسان ،همه تعلیم و هم تربیت احتیاج دارد و هم به امنیت ،یعنی حان دارد ،جانش را او نگیرند،ثروت دارد و ثروتش را او نگیرد ،سلامت دارد ،سلامتش را او نگیرند ،آنچه دارند از او نگیرند
سومین چیزی که هر موجود زنده به ان احتیاج دارد ،آزادی است،آزادی یعنی چه؟یعنی جلوی ارش را نگیرندو جلوی راهش را نگیرند پیش رویش مانع ایجاد نکنند . ممکن است یک موجود زنده امنیت داشته باشد ،عوامل رشد هم داشته باشد ،ولی در عین حال موانع جلوی رشدش را بگیرند .
مثلا یک در خت ،وقتی که میخواهد رشد کند ،باید جلویش فضا بازی باشد،اگر شما نهالی را در زمین بکارید در حالی که بالای آن یک سقف بزرگی باشد ،ولو این نهال،نهال چنار باشد ،امکان رشد برای آن نیست.
هر موجود زنده ای می خواهد راه رشد و تکامل را طی کند،یکی از احتیاجاتشآزادی است،پس آزادی یعنی چه؟
یعنی نبودن مانع!
انسانهای آزاد ،انسانهایی هستند که باموانعی که رد جلوی رشد و تکاملشان هست مبارزه می کنند،تن به وجود موانع نمی دهند این هم تعریف مختصری از آزادی!!
آزادی دارای اقسام گوناگونی است!
اما مهمترین انها آزادی اجتماعی و آزادی معنوی میباشد ومهمتر از همه وابستگی آزادی اجتماعی به آزادی معنوی است که در پست های بعد به ان میپردازیم!




نوشته شده توسط :از جنس خاک::نظرات دیگران [ نظر]