فصل انتظار شهرستان کردکوی icon
جوان و معرفت دینی - فصل انتظار شهرستان کردکوی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پسر آدم ؟ چون دیدى پروردگارت پى در پى نعمت‏هاى خود به تو مى‏رساند و تو او را نافرمانى مى‏کنى از او بترس . [نهج البلاغه]

جوان و معرفت دینی»
دوشنبه 90 شهریور 28 ساعت 11:0 عصر

تعریف های مختلفی از دین شده اما علامه طباطبایی می فرماید: «دین عبارت است از مجموعه ای مرکب از معارف مربوط به مبدأ و معاد و قوانین اجتماعی (عبادات و معاملات)که از طریق وحی و نبوت اخذ می شود»1
                          
ابزار شناخت و معرفت دینی:رکن اساسی دین اعتقاد به خداست و معرفت آن و خیلی از مسائل دیگر با تجربه حسی ممکن نیست بنابراین باید گفت که بخش مهمی از معرفت دینی ،غیر حسی و غیر تجربی است. بنابر این عرفت دینی گاهی از راه وحی باید طی شود.آدمی طبیعتاً طالب دین است و می خواهد به کمال برسد و دین هم پاسخگوی نیاز فطری است. «فطرة الله فطر الناس علیها»2.
معرفت دینی یعنی علم و دانشی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم مرتبط با آموزه های دینی اسلام است .به عبارت دیگر مجموعه معارف و مقررات و اهدافی که توسط خدای متعال و از طریق وحی بر پیامبر گرامی اسلام نازل شده است.
معرفت دینی اصیل در جوان ،باور و اعتقاد ایجاد می کند . و باور ها و اعتقادات جوان ،خواسته و ناخواسته در رفتار فردی و اجتماعی او تأثیر می گذارد.اعتقاد به مبدأ هستی به زندگی جوان معنا و مفهوم خاصی می بخشد و مواظبت می کند که راه درست را منتهی به سوی او را طی کند و از تاریکی و ضلالت دور شود.معرفت اصیل دینی روح جوان را تعالی می بخشد . سیر و سلوک معنوی مانند سیر و سفر های مادی نیازمند آگاهی ها و دانستنی های لازم است.بنابر این اگر نسل جوان با حقیقت دین آشنا شود نه تنها دین ستیز و دین گریز نمی شود بلکه دین دار و دین محور می شود  و چه بسا مرید و شیفته می شود.  دین دارای جاذبه های زیبایی برای جوانان است و از صدر اسلام تا کنون بیشتر جنگ ها و پیشرفت ها توسط جوانان بوده است حتی در صحرای کربلا بیشتر اصحاب جوان بودند.

در جنگ تحمیلی ،دوران هشت سال دفاع مقدس در بین شهدا بیشتر،جوانان اند.

1- المیزان ، ج 1 ، ص 431 .
2- سوره ی روم ، آیه 30 .