فصل انتظار شهرستان کردکوی icon
عید فطر؛ روز پاداش - فصل انتظار شهرستان کردکوی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هان ! دشمن ترینِ مردم نزد خدا، کسی است که سنّت امامی را سرمشق خود قرار می دهد ؛ امّا کردارش راسرمشق خود قرار نمی دهد . [امام سجّاد علیه السلام]

عید فطر؛ روز پاداش»
سه شنبه 90 شهریور 8 ساعت 9:44 عصر

بسم الله
 
دارد به خنده چشم جهان باز میشود
یعنی که عید فطر تو آغاز می شود 
         

 

پرهیز از کارهای لغو و بیهوده در روز عید فطر
 
     از نگاه قرآنی، یکی از ویژگی های مؤمنان، پرهیز از کارهای لغو و بیهوده است.خداوند درباره مؤمنان می فرماید: « والذین هم عن اللغو معرضون؛ وآنها که ازلغو و بیهودگی روی گردانند. » (مؤمنون: 3)
همچنین می فرماید: « واذا سمعوا اللغو اعرضوا عنه؛ هر گاه سخن لغو و بیهوده ای بشنوند، از آن روی می گردانند.» (قصص: 55)
   
    «مقصود از کارهای لغو، همان گونه که بعضی از مفسران بزرگ گفته اند، هر گفتار وعملی است که فایده قابل ملاحظه ای نداشته باشد. واز آنجا که همه حرکات و خطوط زندگی مؤمنان، هدفی مفید و سازنده را دنبال می کند، به همین دلیل، آنها از کارهای لغوی که بی هدف وبدون نتیجه است دوری می کنند.گفتنی است که کارهای لغو، تنها شامل سخنان و افعال بیهوده نمی شود، بلکه افکار بیهوده و بی پایه ای که انسان را از یاد خدا غافل و از اندیشه در آنچه مفید و سازنده است باز می دارد، همه در دایره «لغو» قرار می گیرند.» (1) دوری از کارهای بیهوده در زمان های ویژه و مهم، چون روز عید فطر، اهمیت بیشتری می یابد. بندگان مؤمن و صالح خداوند، در طول سال از این کارها پرهیز می کنند و در روزهایی چون عید سعید فطر، مراقبت و کوشش بیشتری دراین باره خواهند داشت. امام حسن (ع) در روز عید فطر، برخی را دید که به لهو و لعب و خوش گذرانی سرگرم اند. حضرت با دیدن این منظره، به اصحاب خود فرمود: « همانا خدای عزو جل، ماه رمضان را میدان مسابقه برای بندگان خود قرار داد، که در آن، به فرمان بری و جلب خشنودی او، از یکدیگر پیشی گیرند. پس گروهی پیشی گرفتند و برنده شده و رستگار گشتند، و گروهی نیز نافرمانی کرده، از مسابقه باز ماندند. و بسیار جای شگفتی است از کسانی که در روزی که نیکوکاران در آن پاداش وهدیه دریافت می کنند، و تقصیر کاران در آن زیان می برند، به بازی و کارهای بیهوده مشغول باشند.»(2)

-----------------------------------------------------------------------
پی نوشتها:
 
1. تفسیر نمونه، ج14، صص 195و 196.
2. مراقبات، ج2، ص140
«اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا... آمین»



  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :فدایی ولایت::نظرات دیگران [ نظر]